Δελφοί,το ιερό των χρησμών


Θυμάμαι κεντρικό τον ομφαλό της γης στο βάθος του άδυτου ναού,κάτω από τον ουρανό μιας άλλης,εσωτερικής,ναόσχημης κατασκευής.Θυμίζω δίπλα του την ύπαρξη του χρυσού αγάλματος του Απόλλωνα αλλά και του τάφου του Διονύσου.Λίγο πιο μπροστά βρίσκεται το μαντικό χάσμα των αναθυμιάσεων,με την Πυθία καθισμένη πάνω στον τρίποδα.Λένε πως η μάντισσα έπεφτε σε έκσταση μασώντας φύλλα δάφνης,που φύτρωνε δίπλα της,μέσα στο άδυτο,πως έβγαζε φθόγγους ακατάληπτους,ψελλίσματα,άναρθρες κραυγές.Οι ιερείς άκουγαν,κατέγραφαν και συνέθεταν το χρησμό,άλλοτε έμμετρα,άλλοτε πεζά.Λένε πως η πρώτη Σίβυλλα λεγόταν Ηροφίλη,άλλοι μιλούν για τρεις μάντισσες.Άλλοι λένε πως η Πυθία ήταν νέα παρθένα,άλλοι τη θέλουν να έχει περάσει τα πενήντα.Λένε πως η Πυθία μάντευε πρώτα μία φορά το χρόνο,στα γενέθλια του Απόλλωνα,και αργότερα,μία φορά το μήνα,μόνο όμως εννιά φορές το χρόνο.Η μαντική δύναμη έπαυε τους τρεις μήνες της απουσίας του θεού.Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το νερό έπαιζε βασικό ρόλο στη λατρεία,όμως τα υδραυλικά συστήματα που διακριβώθηκαν ανασκαφικά κάτω από το άδυτο,δεν προδίδουν τα μυστικά τους.Ακόμη και ο πολυγραφότατος Πλούταρχος,που χρημάτισε και ιερέας στον ναό του Απόλλωνα,δίνει λίγες πληροφορίες,κι αυτές για τους χρόνους της παρακμής,τον 2ο αιώνα μ.Χ.

Το χρησμογραφείο του ναού του Απόλλωνα κάηκε στην καταστροφή του 373 π.Χ.Ούτε και σώθηκαν βέβαια τα αρχεία του ναού,που ξαναγράφτηκαν από τον Αριστοτέλη και τον ανιψιό του Κλεισθένη για να τεκμηριώσουν την τεράστια φήμη του μαντείου και του ιερού στην αρχαιότητα.Η επιστημονική έρευνα όμως έχει καταδείξει τη μεγάλη ηθική ακτινοβολία του μαντείου.Τουλάχιστον στα δημιουργικά χρόνια της αρχαίας Ελλάδας,στην αρχαϊκή εποχή,οι δελφικοί χρησμοί ήταν ένα καίριο μέσο για τον κατευνασμό των ελληνικών αλλά και των ανθρώπινων παθών.Ο Απόλλωνας συμβούλευε έμμεσα ή άμεσα τη μετριοπάθεια και την ταπεινοφροσύνη.Χαρακτηριστική είναι η ιστορία ενός πλούσιου Θεσσαλού που πρόσφερε μια εκατόμβη στους Δελφούς κι ενός φτωχού Ερμιονέα που όλη του η περιουσία ήταν ένας μικρός τορβάς με κριθάρι,από το οποίο έριξε στον βωμό τόσο μόνο όσο μπορούσε να πιάσει το χέρι.Η Πυθία χαρακτήρισε την προσφορά του Ερμιονέα πιο αρεστή στο θεό.Όταν όμως ο Ερμιονέας έσπευσε να αδειάσει τον τορβά του στον βωμό,η Πυθία δίδαξε πως η δεύτερη πράξη δεν αποτελούσε εκδήλωση ευλάβειας αλλά ήταν κυρίως επιδεικτική,για την απόσπαση ακόμη μεγαλύτερου επαίνου.


Γιάννης Σακελλαράκης
Η Ποιητική της Ανασκαφής
εκδ.Ίκαρος

10 σχόλια:

ΣΤΡΑΤΗΣ ΠΑΡΕΛΗΣ είπε...

ο Απολλωνας με τον ήλιο του και την θρησκεια του φωτος που ορίζει..
οι νεο-Ελληνες που αγαπουν την ιστορια τους και σεβονται αυτο το φως που ακομη υπαρχει..
ο ιερος χωρος των Δελφων..
ο ομφαλος της γης..
η ωραια παρουσιαση..
καλημερα!

HELIASTER είπε...

Και επειδή ότι και να κάνεις θα το μετανιώσεις,κάνε ότι γουστάρεις...

Φαίδρα Φις είπε...

Στρατή καλημέρα
σ'ευχαριστώ πολύ

για τους νεο-Έλληνες
έχω αντίθετη άποψη

καλή Κυριακή!

Φαίδρα Φις είπε...

heliaster καλημέρα

γιατί ό,τι και να κάνω
θα το μετανιώσω?

ωστόσο κάνω αυτό που θέλω
πάντα

ευχαριστώ

Ανώνυμος είπε...

Αν έχεις την καλοσύνη θα ήθελα να μάθω σχετικά με την επιγραφή στον Ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς.
Την ερμηνεία της δηλαδή ετυμολογικά, και αν πράγματι υπάρχει κώδικας σε αυτήν.
Για να μη παρεξηγηθώ ζητάω καθαρά επιστημονική και όχι Λιακοπουλική προσέγγιση μιας και το για το θέμα αυτό έχω ακούσει τόσα πολλά και δεν βρίσκω πουθενά κάποια σχετική αναφορά.
Ευχαριστώ για τον χρόνο σου.

Φαίδρα Φις είπε...

Θαλασσοκράτορα καλώς ήρθατε

φοβάμαι θα σας απογοητεύσω
καθώς η επιγραφολογία δεν
συγκαταλέγεται στο αντικείμενό μου-έχω γενικές γνώσεις περί αυτής
και καθόλου τις εξειδικευμένες που απαιτούνται για να σας δώσω μια έγκυρη καθ'όλα απάντηση

μπορώ όμως να σας παραπέμψω
στα κάτωθι μη λιακοπουλικά:

Αρχαία Ελληνική Τέχνη του
Τζων Μπόρντμαν
εκδ Υποδομή

όπως και στις ακόλουθες
διευθύνσεις:
-http://www.delphi.gr/viewshoparticle2.aspx?Articleid=5473

-http://www.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=2507

-http://www.ariondelphihotel.com/delphi.html

-http://hellas.teipir.gr/prefectures/greek/Fokidas/Delfoi.htm


-http://culture.ana-mpa.gr/view5.php?id=553

ελπίζω να σας βοήθησα

ευχαριστώ που σας ενδιαφέρει
αυτό το θέμα

καλή Κυριακή

Ανώνυμος είπε...

Καλως σας βρήκα.
Οχι μόνο δεν με απογοητεύσατε αλλά φροντίσατε και για την "καλή Κυριακή μου".
Είστε ευγενέστατη ευχαριστώ

Φαίδρα Φις είπε...

Θαλασσοκράτορα ειλικρινά
χαίρομαι πολύ που βοήθησα

ελπίζω να βρήκες ενδιαφέρουσες
τις παραπεμπτικές σελίδες

καλό βράδυ!

HELIASTER είπε...

Δεν είναι ο πιό απελευθερωτικός συλλογισμός που έχεις διαβάσει?Και ο πιό σαρκαστικός ταυτόχρονα.Το σημαντικό είναι ότι καταλήγει στην ίδια επίτευξη με την δικιά σου από άλλο δρόμο..
Να είσαι καλά...Και να κάνεις αυτό που θέλεις από όπου και να ξεκινάς η να καταλήγεις..

Φαίδρα Φις είπε...

heliaster

είναι ένας απ'αυτούς
ομολογουμένως

μπερδεύτηκα λίγο
με τη δική μου "επίτευξη"

ποια είναι αυτή κατά τη γνώμη σου?

ευχαριστώ πολύ
για την ευχή

το ίδιο εύχομαι και για σένα

καλημέρα